Menu

Aká je ideálna kapacita batérie elektro bicykla?

Pridané 1.5.2022 15:15:00 Počet zobrazení 10214

Batéria je najdrahším a zároveň podľa nás aj najdôležitejším dielom elektro bicykla. Pri rozhodovaní o kúpe elektro bicykla je preto dôležité jej kapacitu dobre premyslieť.

Aká je ideálna kapacita batérie elektro bicykla?

Elektro bicykel je sám o sebe komplexnejší a zložitejší produkt, ako klasický bicykel. Pri jeho výbere je tak potrebné rozmýšľať o mnohých faktoroch, a brať do úvahy aj isté časové obdobie, počas ktorého chcete ebajk používať.

Čo je to kapacita batérie?

Kapacita batérie predstavuje množstvo energie, ktoré sa dá v danej batérii "uskladniť". Zvyčajne sa udáva vo Ah alebo Wh. Ampérhodina - Ah udáva, že napríklad batéria s kapacitou 10Ah dokáže dodávať prúd s veľkosťou 2A po dobu 5 hodín. Ak vynásobíme kapacitu v Ah napätím batérie, ktoré je 36V, tak dodatneme kapacitu vo Wh. To číslo udáva aký výkon dokáže batéria podávať za jednotku času.  Výkon 500Wh batérie je teda 500W za 1 hodinu, alebo 100W počas 5 hodín.

Pre ilustráciu uvedieme, že bežný výkon cyklistu vážiacieho aj s bicyklom 100kg pri pohodovej jazde v meste, bez zapotenia sa, je okolo 100W. Výkon, pri ktorom sa už zapotíte a zadýchate je okolo 200W. Všetko nad 200W je už športová cyklistika. Špičkoví cyklisti - vrchári dokážu v dlhých alpských stúpaniach podávať výkon 400-450W po dobu 30 až 60 minút. Šprintéri naopak vedia vyvinúť krátkodobý výkon až 2000W na posledných stovkách metroch v hromadnom špurte.

Teraz vieme, že teoreticky by za ideálnych podmienok 500Wh batéria mala vydržať pri nenáročnej, plynulej jazde v meste približne 5 hodín bez pedálovania. V praxi však majú na výkon vplyv aj rôzne externé faktory, ako je napr. valivý odpor, ktorý lineárne rastie s rýchlosťou jazdca, alebo odpor vzduchu, ktorý rastie s treťou mocninou rýchlosti.

Externé batérie na elektrobicykel

Spotreba elektro bicykla.

Dostávame sa k spotrebe elektro bicykla, ktorú skúsenosti jazdcov uvádzajú ako približne 5Wh na 1 kilometer pohodovej  jazdy v mierne zvlnenom teréne pre priemerne vážiaceho cyklistu. Za takých podmienok by teda 500Wh batéria mala vydžať tých 100km jazdy. Tak ako pri autách, aj tu je však rozptyl spotreby veľký. Hornatejší terén hneď navyšuje spotrebu na cca 7-8Wh na 1km. Pri náročnom horskom teréne s veľkými stúpaniami stúpne spotreba aj na 10Wh na 1km. Extrémne stúpania vedia cucať z batérie aj cez 15Wh na 1km. Vtedy by spomínaná 500Wh batéria pri spotrebe 15Wh/km vydržala len 33km.

Na spotrebu má samozrejme veľký vplyv spôsob jazdy, stupeň asistencie, smer vetra, hmotnosť jazdca a batožiny atď. Môžeme povedať, že je to veľmi podobné ako pri aute: časté zastavenie a opätovné pohýnanie sa, divoká rýchla jazda s poriadne zošliapnutým plynom, teda maximálnou dopomocou, to všetko riadne čerpe energiu z batérii.

Vyberte si z našej ponuky elektrobicyklov:

Na základe čoho sa rozhodnúť?

Pred voľbou vhodnej kapacity batérie si je potrebné položiť nasledovné otázky, zodpovedanie ktorých vás nasmeruje k správnemu rozhodnutiu:
- budem používať elektro bicykel ako dopravný prostriedok, alebo na šport a zábavu?
- aké dlhé trasy budem jazdiť?
- v akom teréne sa budem pohybovať?
- ako dlho chcem daný ebajk vlastniť?
- koľko peňazí chcem / môžem investovať?

V súčasnosti sú na trhu elektro bicykle s batériami od 400Wh do 900Wh. Dáte mi určite za pravdu, že človek jazdiaci do práce 5km tam a 5km späť nebude potrebovať batériu s kapacitou 900Wh. Je to zbytočná záťaž a aj zbytočne vyhodené peniaze. Naopak, športovo jazdiaci cyklista bývajúci v hornatej oblasti, ktorý vyráža cez víkendy na celodňové výjazdy, kedy je 5 hodín v sedle, bude potrebovať aspoň 700Wh batériu.

Pri voľbe batérie je potrebné brať do úvahy aj faktor straty kapacity batérie postupom času. Po 3-4 rokoch je kapacita znížená minimálne o 10%, ale pravdepodobnejšie o 15%.

Pri úvahe je treba rozmýšľať aj nad tým, že konštrukcia rámu je prispôsobená danej kapacite batérie. Vo väčšine prípadov nie je možné neskôr vymeniť batériu za model s vyššou kapacitou, keďže takáto batéria je rozmernejšia. Výnimkou sú vybrané modely Cube s modulárnym batériovým systémom, ktoré umožňujú prestavením napájacích konektorov výmenu 500Wh batérie za 625Wh.

Ceny batérií sa pohybujú od niekoľko málo sto Eur až po tisícku - toľko momentálne stojí najsilnejšia batéria Bosch s kapacitou 750Wh. Batérie, ktoré nie sú integrované v ráme, ale trčia z neho sú najlacnejšie. V závislosti od kapacity a výrobcu sa pohybujú od 300€. A naopak, integrované batérie stoja viac, napr. Shimano integrovanú batériu s kapacitou 630Wh v dobe vydania tohoto textu viete kúpiť za cca 800€.
Finančný aspekt pri kúpe elektro bicykla taktiež hrá dôležitú úlohu. Ak nedokážete rozumne využiť veľkú batériu, nebude mať význam za ňu platiť 3 či 4 stovky navyše.

Integrované batérie na elektrobicykel

Bude sa dať batéria na môj ebajk kúpiť aj po rokoch?

Táto otázka má jasnú odpoveď len pri značkových, prémiových výrobcov elektro pohonov, ako sú Bosch, Shimano, Brose. Tu sa batéria bude dať kúpiť, keďže je jednotná a všetci výrobcovia elektro bicyklov používajú rovnakú - originálnu batériu. Aj tu však už vznikajú rozdiely, niektoré značky používajú aj s týmito pohonmi batérie iných výrobcov, ako je Simplo, BMZ, Darfon - všetko sú to veľkí výrobcovia batérií. Batérie sú však štandardizované, takže aj po rokoch budú v nezmenenej podobe v ponuke, predávajú sa na rôznych ebajkoch v stotisícoch hlavne preto, že ponúkajú vyššie kapacity ako originálny výrobcovia ( napr. v súčasnosti má Shimano najsilnejšiu batériu s kapacitou 630Wh, ale Simplo má pre systém Shimano už 750Wh batériu v ponuke) a sú aj o niečo lacnejšie.

Pri rôznych neznačkových pohonoch ako je Bafang, Panasonic, Oli a pod. je batéria vyrobená na zákazku v Číne zo značkových článkov ako je LG, či Samsung. Tu často prichádza k nepochopeniu zo strany zákazníkov, batéria nie je značky napr. Samsung, len samotné články sú od tejto firmy. Batériu spolu s elektronikou na jej riadenie vyrobia na zákazku daného výrobcu elektro bicyklov a aj daná značka elektro bicyklov by mala zabezpečovať jej dostupnosť na trhu. Nie vždy je však tomu tak.

Existuje však aj iné riešenie - oprava chybnej batérie. Na trhu vzniklo viacero firiem, ktoré opravujú batérie, nielen z elektro bicyklov. Vedia vymeniť poškodené články batérie a batériu tak repasovať. Dokonca je bežnou vecou výmena všetkých článkov a v mnohých prípadoch je tak možné dokonca aj navýšiť pôvodnú kapacitu batérie. Ceny sú vždy nižšie ako nová batéria. 

Preto časom bude určite výhodnejšie dať starú batériu zrepasovať, ako platiť za novú.  A to keď si uvedomíme, že vlastne takýto ojazdený, šesť ročný elektro bicykel môže mať menšiu hodnotu ako je cena novej batérie...

Na záver

Cieľom tohoto článku nebolo rozhodnúť za vás, aká batéria je najlepšia, ale poukázať na všetky faktory, ktoré je potrebné zvážiť pri jej kúpe. Tak, aby ste aj po nejakom čase boli s vašim rozhodnutím spokojní.

Diskusia

(0 komentárov)

Nový komentár

Kontrolný kód

i

* (Povinné)

Potrebujete poradiť?

Neváhajte nás kontaktovať

Heureka-recenzie zákazníkov

Anketa

Ako nakupujete bicykle?

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Nastavenie súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať