Menu

Aký počet prevodov na bicykli potrebujem?

Pridané 14.7.2022 15:59:21 Počet zobrazení 21042

Posledné roky priniesli revolúciu v sprevodovaní bicyklov, predovšetkým tých horských. Pomôžeme sa zorientovať a poradíme s výberom správneho počtu prevodov.

Aký počet prevodov na bicykli potrebujem?

Pôvodné trojprevodníky ustupujú do úzadia a jednoprevodník sa stáva základom v ponuke už od strednej triedy horských bajkov.
A práve začínajúci cyklisti často pri výbere toho správneho bicykla tápu, a preto im tento článok pomôže sa zorientovať sa v počte prevodov a prevodových pomeroch. Takže si aj trocha oprášime vedomosti z matematiky pri prepočte prevodového pomeru.

Základné pojmy

Predné ozubené kolieska nazývame prevodníky. Sú radené od najväčšieho po nejmenší. Zadné ozubené kolieska nazývame kazeta, alebo viackoliesko - podľa typu. Radené sú od najmenšieho po najväčší pastorok. Ak máme zaradený najväčší prevodník a najmenší pastorok na kazete, hovoríme, že je to najťažší prevod, teda prevod do rýchla. Takýto prevod využívame pri jazde dole kopcom, prípadne po rovine. Ak je tomu naopak, tak je to najľahší prevod, teda prevod do kopca.

Keď má bicykel vpredu trojprevodník a vzadu 8 rýchlostnú kazetu, hovoríme, že má 3x8, teda 24 prevodov. Analogicky môže mať napr. 2x10, či 1x12 prevodov.

Prevodový pomer znamená, koľko krát sa otočí zadné koleso pri jednej úplnej otáčke prevodníka. Prečo je vlastne dobré poznať prevodový pomer a rozumieť mu? Ak si chcete kúpiť cestný bicykel, avšak nemáte dostatočnú kondičku a ešte aj budete jazdiť v kopcovitom teréne, potrebujete mať aj prevody do kopca, aby ste si jazdu užívali. Pri horskom bicykli zase potrebujete prevody do kopcov, ak ho však chcete používať univerzálne, aj na cestu, tak Vám pri jednoprevodníkoch môžu chýbať prevody do rýchla.

Prevody-na-bicykli

Prevody pri horskom bicykli.

Vývoj prevodov je najmarkantnejší pri horských bicykloch. Ešte pred niekoľkými rokmi boli osadené len trojprevodníkmi. Vtedy platilo, že čím viac prevodov má bicykel, tým je lepší. Pretekárske bicykle teda mali 3x10 prevodov. To sa v posledných rokoch výrazne zmenilo.

Prevody 3x8 a 3x9.

V súčasnosti sú tieto prevody na základných horských bicykloch v cenách od cca 500 do cca 800€. Sprevodovanie 3x9 predstavilo Shimano v roku 1999 a dlho bolo symbolom top horského bajku. Bežne používané prevodníky mali ozubenie 44-32-22 zubov, zatiaľ čo kazeta mala 11-32 zubov. To poskytovalo ohromný rozsah prevodov, pri horskom bicykli často až nevyužiteľný. Najťažší prevod mal hodnotu 4, čiže na jednu otáčku kľúk sa zadné koleso otočilo štyri krát. Zároveň sa mnoho prevodov prekrývalo. Reálne sa pri jazde používalo cca 12 až 14 prevodov.

Prevody 2x9, 2x10 a 2x11.

V roku 2009 americký Sram začal veľkú revolúciu v pohľade na prevody bicykla. Predstavil špičkovú pretekársku sadu Sram XX s prevodmi 2x10. Pridaný, desiaty pastorok mal 36 zubov. Nezvykom bol väčší skok medzi prevodníkmi, až 14 zubov, pri najpoužívanejšj kombinácii 42-28.

V dnešnej dobe sú dvojprevodníkové systémy bežne používané už od osem rýchlostnej kazety až po 11 rýchlostnú. Stali sa ideálnym riešením pre tých cyklistov, ktorí odolávajú jednoprevodníkom, či už z dôvodu potreby predsa len o niečo väčšieho rozsahu prevodov, alebo jemnejšieho odstupňovanie medzi jednotlivými prevodmi.

Smerom do budúcnosti sa stanú základom v ponuke horských bicyklov a už teraz postupne vytláčajú troj prevodníkové systémy z ponuky jednotlivých výrobcov.

Prevody 1x10,1x11 a 1x12.

Jedno prevodníkovú revolúciu začal kto iný ako Sram. V roku 2012 predstavil 11 rýchlostnú sadu Sram XX1 s dovtedy najväčším, 42 zubovým pastorkom na kazete.  Na zamedzenie padania reťaze  z prevodníka slúžila technológia strriedania širšieho a užšieho zuba. Ďalšou novinkou bola trecia spojka na prehadzovačke. Sada bola myslená pre použitie na enduro, avšak svojou jednoduchosťou použitia sa stala zaujímavá aj pre XC pretekanie.

Prevody Sram 1x12 Eagle

Rok nato aj Shimano predstavilo 11 rýchlostnú sadu XTR, aj keď ešte stále verilo použitiu prešmýkačov. Nasledovali 11 rýchlostné sady v lacnejšom podaní pod logami SLX a XT. V roku 2017 Sram vypustil ďalšiu "bombu" v podaní 12 rýchlostnej sady XX1 a XX0 s prívlastkom Eagle, ktorá poskytovala nevídaný rozsah 500% na kazete so zubami 10-50. Vyžadovala si však nový typ orecha zadného náboja kvôli malému, 10 zubovému pastorku. Problém s ich vysokou cenou bol následne vyriešený lacnejšou sadou GX Eagle s rovnakým typom kazety a cena ešte klesla po predstavení sád NX Eagle a SX Eagle, ktoré používali štandardný orech a tým pádom aj kazetu 11-52 zubov. Shimano reagovalo najprv uvedením 12 rýchlostnej sady XTR M9100 a postupne posúvalo túto 12 rýchlostnú technológiu až na úroveň sady Deore.

Prevodové pomery

V tabuľke sú prevodové pomery pre rôzne systémy. Aby sme vedeli reálne porovnať aj staršie systémy 3x8 a 3x9, ktoré sa používali v minulosti na 26 palcových horských bicykloch, tak uvádzame aj prejdenú vzdialenosť na 1 otáčku kľúk. 26 palcové koleso má obvod plášťa cca 204cm, zatiaľ čo 29 palcové koleso 232cm. A tento fakt musíme samozrejme zohľadniť.

 Prevodové pomery bicykla

Čo si vybrať?

Tabuľka ukazuje, že najväčší rozsah prevodov mali bicykle s 3x9 prevodmi. Pri horskom bicykli to bolo až zbytočné, bežní cyklisti totiž rýchlosť okolo 50km/h neušliapu.

  • Bicykle 3x- s trojprevodníkom - horské bicykle s takýmto sprevodovaním sú pre tých cyklistov, ktorí svoj horský bicykel často používajú aj po cestách. Jedine tam sa dajú takéto prevody do rýchla využiť. V teréne totiž jazdec zvyčajne nepedáluje pri rýchlostiach nad  45km/h. Ak patríte do tejto skupiny, ponáhľajte sa.  Ešte sú síce v ponuke, tá sa však z roka na rok znižuje a v priebehu dvoch rokov predpokladáme, že úplne zmiznú z trhu.
  • Bicykle 2x - dvojprevodníkový systém je predsa len jednoduchší na radenie a v cenovo dostupnej kategórii predstavuje najlepšie riešenie pre jazdu v teréne. Ceny náhradných dielov sú nízke a servis nie je náročný.
    2x8
    - tento prevod tvorí úvod ponuky cenovo dostupných bicykloch. Nevýhodou je horší prevod do kopcov a o niečo väčšie skoky medzi jednotlivými rýchlosťami na kazete. Vhodné pre nenáročných cyklistov.
    2x9 - o niečo lepšie odstupňovanie na kazete - menšie skoky medzi pastorkami kazety, máličko ľahší prevod do kopca. Výborné na rekreačnú horskú cyklistiku.
    2x10 - rozsah prevodov od najťažšieho po najľahší je takmer identický ako na systéme 2x9, avšak jeden pastorok navyše prináša menšie skoky medzi jednotlivými rýchlosťami. Vhodné na športovú cyklistiku.
    2x11 - bicykle s takýmto sprevodovaním sú v ponuke už len výnimočne. Oproti systému 2x10 totiž prinášajú iba opäť o niečo menšie skoky medzi jednotlivými pastorkami kazeta, rozsah prevodov je ten istý.
  • Bicykle 1x - predstavujú budúcnosť horskej cyklistiky vo svojej čistej podstate - jazde v teréne. Pre športové a pretekárske jazdenie už ani iné bicykle nie sú v ponuke. Jednoduché radenie len na kazete je intuitívne až návykové. Ceny náhradných dielov sú však hlavne pri 12 rýchlostných systémoch aj niekoľko násobne vyššie ako pri napr. 9 rýchlostných. Pozor však na lacné bicykle s jedno prevodníkom - disponujú nedostatočným rozsahom prevodov!
    1x9 - takúto sadu má napr. značka Microshift, výrobcovia bicyklov vkedy kombinujú kľuky s 30, alebo 32 zubovým prevodníkom s kazetou s ozubením 11-42. Daňou za nízku cenu je malý rozsah prevodov, chýba prevod do kopcov a pri 30 zubovom prevodníku aj do rýchla. Plus skoky medzi jednotlivými rýchlosťami na kazete sú obrovské. Niektoré značky sa snažia vyskladať takéto prevody aj z dielov Shimano, avšak v súčasnosti je 9 rýchlostná kazeta tejto značky s maximálnym rozsahom len 11-36 zubov. V oboch prípadoch sú tieto prevody vhodné len na detské bicykle s 24 alebo 26 palcovými kolesami pre deti vo veku cca 8-13 rokov, nie pre horské bicykle pre dospelých!
    1x10
    - pri sprevodovaní s 32 zubovým prevodníkom, ako uvádzame v našom príklade, chýba hlavne ľahší prevod do kopcov. Voči systémom 1x9 je to o niečo lepšie, ale na športové, či pretekárske jazdenie to nie je. Pri kúpe bicykla s takýmto sprevodovaním budete náročnejšie stúpania s najväčšou pravdepodobnosťou tlačiť.
    1x11 - v praxi sa môžete stretnúť s viacerými systémami pohonov 1x11 - od firiem Sram, Shimano, Microshift, či Sunrace. My sme do nášho výberu zaradili veľmi podarenú sadu Shimano Deore M5100, ktorá s kazetou na bežný orech zadného náboja  11-51 zubov poskytuje dostatočný rozsah prevodov (niekomu môže chýbať prevod do rýchla), aj keď s veľkými skokmi medzi jednotlivými rýchlosťami. Opäť upozorňujeme na systémy spomínaných značiek, ktoré na kazete dosahujú často len 45 zubov na najväčšom pastorku. Vtedy bude chýbať aj prevod do kopcov.
    1x12 - na trhu sú v podstate dva druhy pohonov - s kazetou 11-50 až 11-52 na bežný orech zadného kolesa, alebo s kazetami ktorých najmenší pastorok je 10 zubový. Tie potrebujú špeciálny typ orecha, u Shimana sa nazýva MicroSpline a u Sramu XD. Aj keď sa zdá na prvý pohľad rozdiel jedného zuba zanedbateľný, v praci je to rozdiel 10% a znamená to, že pokiaľ pri prevode 32x10 viete pedálovať pri rýchlosti okolo 45-50 km/h, pri prevode 32x11 už len pri rýchlostiach okolo 40-45km/h.
    Z našej tabuľky prevodov je vidieť, že prevod 1x12 s kazetou 10-51 poskytuje rozsah takmer (pri prepočte na prejdenú vzdialenosť na 1 otáčku kľúk) ako pri pôvodných trojprevodníkoch. Preto na športovú cyklistiku je to naideálnejšie riešenie. Takéto sprevodovanie poskytujú sady Shimano Deore M6100, SLX, XT a XTR. Zo Sramu sú to GX Eagle a vyššie. Pokiaľ oželiete prevod do rýchla, tak vám budú vyhovovať aj sady Sram SX Eagle a NX Eagle, ktorých kazeta má 11-50 zubov.

Výhody jednoprevodníkových systémov

  • jednoduchšie, intuitívnejšie radenie
  • odpadá potreba venovať pozornosť kríženiu reťaze (to poznáte pri trojprevodníkoch - keď zaradíte veľký prevodník a veľký pastorok na kazete a reťaz následne drie o prešmýkač a dochádza k nadmernému opotrebeniu celého radiaceho systému - reťaze, kazety a aj prevodníkov)
  • odpadá potreba prešmýkač, ľavého radenia a kabeláže
  • nižšia hmotnosť
  • nižšie nároky na údržbu - stačí nastaviť prehadzovačku

Komponenty Shimano Deore 12 rýchlostí

Pozrite si našu ponuku pánskych horských bicyklov:

Prevody na gravel bicykloch.

Gravel bicykle prechádzajú podobne ako horské prudkým vývojaom, aj tu je možnosť jednoprevodníka alebo dvojprevodníka. Platí stará známa poučka: jednoprevodník je určený pre fyzicky zdatnejších cyklistov, na športovejšiu jazdu, rozsah prevodov je o niečo menší a chýba prevod do kopcov - to platí pre cenovo dostupnejšie sady komponentov. Sram a Campagnolo ponúkajú aj 12 rýchlostnú, resp. 13 rýchlostnú sadu komponentov s obrovským rozsahom kazety a tam je aj prevod do kopcov.

Dvojprevodník je vhodný na bikepacking jazdenie, alebo pre menej zdatných jazdcov. Nasledujúca tabuľka zobrazuje rôzne možné kombinácie prevodov.

Prevodové pomery gravel bicyklov

Do prepočtov sme zobrali existujúce sady Shimano GRX sady určenej pre gravel bicykle. 10 rýchlostná sada umožňuje použitie kazety s pastorkom 36 zubov a tak tam vychádza o niečo lepší prevod do kopca. 2x11 sady zasa ponúkajú väčšiu variabilitu prevodov, menšie skoky medzi pastorkami kazety. Pri 1x11 sadách je zrejmý menší rozsah prevodov, preto platí naše odporúčanie ich použitia pre zdatných jazdcov. Zaujímavá je voľba 1x12 z dielov Sram, kde sa rozsah prevodov približuje k variante 2x11.

Prevody na krosovom a trekkingovom bicykli.

Trekkingový a rovnako aj crossový bicykel je určený na široké spektrum používania a preto vyžaduje adekvátny rozsah prevodov. Tu sa nič nové zatiaľ nevymyslelo, klasický trojprevodník je vždy najistejšie riešenie, že budete mať vždy vhodný prevod poruke. Pre jazdcov požadujúcich prevody do rýchla bude riešením 44 zubový najväčší prevodník. 

Pri jazde s batožinou, na expedíciách a pod. oceníte zase prevody do pomala. Vtedy príde k slovu aj prevod 22 na 36. Väčšinu času jazdy budete mať zaradený stredný prevodník, ale mať v zálohe "náboje" pre jazdu do a z kopca je na nezaplatenie.

Niektoré značky predsa len začali experimentovať a ponúkajú niektoré modely krosových bicyklov s dvojprevodníkom. Vtedy prichádzate o najľahší a aj najťažší prevod, preto si pred kúpou je potrebné dobre premyslieť, ako ste doteraz bicykel používali.

Vyberte si z našej ponuky bicyklov

Prevody na cestných bicykloch

Vývoj v cestnej cyklistike smeruje k použitiu väčšieho počtu pastorkov na kazete a elektrifikácii radenia. Nás zaujímajú prevody. Navýšenie počtu pastorkov na 12 prichádza práve v tomto roku na sadách Shimano 105, Ultegra a Dura Ace. Pre pretekárov a výkonnostných jazdcov má totiž význam mať odstupňovanie menších pastorkov po jednom zube, a viac pastorkov toto umožňuje.

Pre bežných smrteľníkov sú samozrejme sady s 9, či 10-timi pastorkami na kazete. Nasledujúca tabuľka zobrazuje možnosti sprevodovania podľa terénu a fyzickej úrovni cyklistu.

Kľuky s prevodníkmi Rozsah kazeta Použitie
52-36 11-28, 11-30, 11-32

- na rovinatý terén
- pre zdatných cyklistov

50-34 11-32, 11-34, 11-36 - kopcovitý terén
- fyzicky menej zdatní jazdi

Čo prinesie budúcnosť

Vývoj ide ďalej a čo prinesie budúcnosť je ťažko predpovedať. Už teraz existujú 13 rýchlostné sady typu 1x13. Talianske Campagnolo takúto sadu ponúka pre gravel bicykle pod označením Ekar. Španielska firma Rotor už pred dvomi rokmi predstavila 13 rýchlostnú sadu s hydraulickým ovládaním prehadzovača pre horské bicykle. Rozsah kazety je 10-52 zubov a vďaka 13-tim pastorkom sú skoky medzi nimi opäť o niečo plynulejšie. V portfóliu majú aj 13 rýchlostnú sadu na cestné bicykle.

Nespia ani mnohí tajwanskí a čínski výrobcovia cyklo komponentov ako Microshift, Sunrace, L-Twoo, či S-Ride, ktorých komponenty sa aj vďaka problémom zo zásobovaním výrobcov bicyklov čím ďalej tím častejšie objavujú na nových bicykloch. Taktiež ponúkajú sady dielov pre moderné jedno prevodníkové systémy bicyklového radenia.

Diskusia

(2 komentáre)

Cyklo ABC, 3.3.2024 23:04:56

odpoveď na dotaz

DObrý deň, zálaží na konštrukcii rámu, či sa väčší prevodník nedostane do kontaktu zo zadnou stavbou rámu - tzv.reťazovou vzperou. Spýtajte sa na to svojho predajcu, mal by vám vedieť poskytnúť odpoveď.

Richard, 2.3.2024 15:27:25

Prevodové pomery - je možná takáto zmena?

Na mojom elektrobicykli mám prevodové pomery 1-11 (DEORE XT). Chcem sa opýtať zásadnú otázku - dá sa vymeniť predný pastorok za väčší (viac zubov), keďže prevažne bicyklujem v ľahších terénoch a najrýchlejší (najťažší) prevod na kazete mi nestačí (vysoká kadencia šľapania pri pomalej rýchlosti)..Čítal som o výmene kazety za 12-kolečko, ale uprednostnil by som skôr výmenu predného pastorka.

Nový komentár

Kontrolný kód

i

* (Povinné)

Potrebujete poradiť?

Neváhajte nás kontaktovať

Heureka-recenzie zákazníkov

Anketa

Ako nakupujete bicykle?

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Nastavenie súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Táto stránka je chránená programom reCAPTCHA a spoločnosťou Google. Platia Pravidlá ochrany osobných údajov a Zmluvné podmienky.

Prihlásenie

Zabudnuté heslo

Produkt bol vložený do košíku
Pokračovať v nákupe Objednať