Cyklisti sú od 1. marca na cestách viac chránení.
Pridané 3.3.2022 11:46:27 Počet zobrazení 1992
1. marca 2022 vstúpila do platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá vylepšuje postavenie cyklistov ako účastníkov cestnej premávky.
Po smrti viacerých cyklistov v minulom roku, medzi inými aj reprezentanta Slovenska Adriána Babiča, vznikli viaceré petície za zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách. Parlament tak v minulom roku novelizoval Zákon o cestnej premávke, ktorý nadobudol účinnosť 1.marca 2022. Aké nové povinnosti pre vodičov v súvislosti s cyklistami prináša?
Zavedenie minimálneho odstupu pri prebiehaní.
Aj doterajší zákon ukladal vodičom motorových vozidiel pri predbiehaní cyklistu "dbať na zvýšenú opatrnosť" a "zachovať dostatočný odstup". Po novom je tu však exaktne daná vzdialenosť odstupu medzi motorovým vozidlom a cyklistom, ktorá je aspoň 1 meter pri rýchlosti vozidla do 50km/h a minimálne 1,5 metra pri vyššej rýchlosti. Nepredpokladáme, že to bude polícia nejako merať, ale je to taký podvedomý nátlak na vodičov. Ľahšie je zapamätateľné konkrétne číslo, ako všeobecná formulácia.
Jazda cyklistov vedľa seba je možná za istých podmienok
Po novom budú musieť vodiči strpieť aj dvoch cyklistov vedľa seba, ale musí ich byť v jednej skupine aspoň šesť. Možu jazdiť teda v dvoch radoch po troch cyklistoch. Jazda vedľa seba je povolená aj pre menej cyklistov po poľných a lesných cestách a v obytných zónach.
Umožnenie jazdy v "balíku" vychádza z predpokladu, že balík bude kratší a to umožní rýchlejšie a bezpečnenie prebiehanie motorovým vozidlám.
Prednosť cyklistu na križovatke pri súbežnej jazde s autom
Veľkou novinkou je prednosť cyklistu, ktorý ide po samostatnej cyklistickej ceste súbežne s motorovým vozidlom, pri prejazde križovatky. AK vozidlo odpbočuje vpravo, musí dať prednosť cyklistovi idúcemu rovno cez križovatku. Doteraz mal prednosť cyklista, len ak išiel po ceste alebo po cyklistickom pruhu vyznačenom na vozovke. Zjednotením týchto podobných situácií dochádza k ich jednoduchšiemu osvojeniu.
Rodič s dieťaťom môžu jazdiť aj po chodníku pre chodcov
Doterajšia právna úprava umožňovala ďeťom jazdiť po chodníku, avšak jeho dospelý sprievod mohol jazdiť len po ceste. Po tejto novele je umožnená jazda aj sprevádzajúcej osobe. Platí to v prípade, že vek dieťaťa nepresiane 10 rokov.
Taktiež môžu jazdiť po chodníku rodičia s deťmi v detskej sedačke alebo v cyklovozíku. Vo všetkých prípadoch samozrejme nesmú ohroziť chodcov.
Vyberte si z našej ponuky bicyklov
Odbočovanie vľavo bude bezpečnejšie
Doteraz platný zákon o cestnej premávke nariaďoval cyklistom pri odbočovaní vľavo sa čo najviac natlačiť na ľavú stranu svojho pruhu, kde mal počkať na uvoľnenie pruhu z protismeru. To spôsobovalo nepríjemné situácie, kedy bol cyklista míňaný autami sprava aj zľava. Po odbočení ostal cyklista vľavo a čakal ho nebezpečný presun späť na pravú stranu pruhu.
Po novom už bude môcť odbočiť aj z pravej strany svojho pruhu, prípadne na križovatke pri odbočení čakať v strede svojho pruhu. Osobne mi príde na križovatke za najbezpečnejšie sa postaviť do stredu pruhu, jasne dať najavo, že odbočujem vľavo a pri odbočovaní sa postupne zaradiť doprava.
Vinníka nehody to môže vyjsť draho
Škody spôsobené nehodami sú zvyčajne kryté povinným zmluvným poistením. Avšak pokiaľ je nehoda spôsobená pod vplyvom alkoholu, alebo omamných látok, zdravotná poisťovňa vymáha náklady na poskytnutú zdravotnú starostlivosť u účastníkov dopravnej nehody.
Pri jazde po verejných komunikáciách musí mať cyklista vždy na zreteli fakt, že on je tým viac ohrozeným účastníkom cestnej premávky. Nové zmeny zákonov sa nemusia tak rýchlo dostať k svojim adresátom - vodičom a preto je opatrnosť na mieste.
Nový komentár