Ako vybrať odpruženú vidlicu na bicykel
Pridané 9.12.2022 20:27:26 Počet zobrazení 7709
Odpružená vidlica má zásadný podiel na jazdných vlastnostiach každého bicykla. Preto nie je na škodu vedieť o nich viac.
Svoje miesto odpružené vidlice najprv našli na horských bicykloch, v teréne totiž ich prínos je najvyšší. Odkiaľ sa postupne dostali na bicykle krosové, trekkingové a aj detské, aj keď v nižších zdvihoch a aj technicky na nižšej úrovni.
Zlepšite si jazdné vlastnosti svojho bajku výmenou vidlice
Štandardne získate vidlicu už namontovanú na bicykle pri jeho kúpe. Hlavne pri cenovo dostupnejších bicykloch sú tieto vidlice jednoduchej konštrukcie, často s ťažkými oceľovými nohami, bez tlmenia pruženia, bez možnosti dômyselnejšieho nastavenia a svojou hmotnosťou zvyčajne pridajú aj 3 kg hmotnosti k bicyklu.
Vyberte si novú vidlicu a zlepšite si zážitok z jazdy:
Mnoho cyklistov vidí vidlicu ako prvý komponent, ktorý by chceli vymeniť. Preto ak chcete výrazne zvýšiť potenciál svojho bicykla - jeho jazdné vlastnosti v teréne, na prvom mieste by mala byť výmena vidlice za lepšiu.
Faktory pri výbere vidlice
V súčasnosti sa vyrábajú vidlice už na detské bicykle s 20 palcovými kolesami. Aj keď mnohokrát nemajú žiaden význam, keďže dieťa ich často ani nedokáže svojou váhou a štýlom jazdy dostať do zdvihu. Opodstatnenie získavajú až pri 24" detských bicykloch.
Typ bicykla: vidlice sa produkujú na horské (tu je viac kategórií, líšiacich sa zdvihom: XC, Trail, Enduro, freeride, zajzd), detské, krosové / trekkingové a už aj gravel bicykle.
Veľkosť kolesa: súvisí v princípe s typom bicykla, vidlice existujú pre 20, 24, 26, 27,5, 28 a 29 palcové kolesá.
Stĺpik vidlice: na starých a lacných bicykloch sa používal stĺpik s vonkajším priemerom 25,4mm so závitom, teraz bicykle majú stĺpik s priemerom 28,6mm bez závitu a drahšie kúsky majú stĺpik kónicky, teda sa smerok ku korunke vidlice rozširuje. Výnimočne sa v minulosti používali aj vidlice so stĺpikom 28,6mm a so závitom - tie sa dnes už nedajú kúpiť.
Vidlica so stĺpikom so závitom, vonkajší priemer 25,4mm - používané na lacných bicykloch. V minulosti boli vidlice so závitom aj s priemerom 28,6mm, avšak dnes ich už nekúpite. |
Najpoužívanejší stĺpik má priemer 28,6mm a je bez závitu. Nájdete na bežných horských aj krosových bicykloch v cenách cca od 400 do 1000, niekedy až 1500€. |
Kónický, tzv.tapered stĺpik sa smerom dole rozširuje. Hore je jeho priemer taktiež 28,6mm. Výhodou je väčšia tuhosť v hlavovej oblasti rámu. |
Typ brzdy: odpružené vidlice dnešných bicyklov majú montážne body len pre kotúčovú brzdu. Základné modely vidlíc sa ešte dajú kúpiť aj s úchytmi na klasické ráfikové brzdy vo vybraných rozmeroch, hlavne 24", 26" a 28".
Spôsob upnutia predného kolesa: buď klasicky na rýchloupinák, bežne sa označuje 100x9mm alebo pomocou pevnej 15mm osky, kedy môže byť vnútorná šírka vidlice pre upnutie náboja kolesa 100mm alebo 110mm (tzv.boost štandard). V minulosti sa používala aj pevná os s priemerom 20mm a rozmerom 100mm na zjazdových a freeride vidliciach.
A keďže nič nie je jednoduché, aj pevných osiek existuje viac druhov, v podstate každa značka odpružených vidlíc má svoju. Dobrou správou je, že každý predný náboj pasuje na hocakú značku vidlice, a druhou dobrou správou je, že pevná os je súčasťou vidlice. Dole na obrázkoch klasický rýchloupinák a rôzne značky pevných osiek. Pevná os môže byť vybavená rýchloupíncím tiahlom, alebo sa skrutkuje pomocou imbusového kľúča.
Zdvih vidlice: bežné horské XC bicykle ho majú medzi 100-120mm, celoodpružené bicykle podľa určenia až do 200m pre zjazdové stroje.
Môžem na svojom bicykli namontovať vidlicu s vyšším zdvihom?Výrobcovia bicyklov zvyčajne uvádzajú hodnotu zdvihu odpruženej vidlice, pre ktorú je daný rám navrhnutý. Odporúčame sa toho držať. Pokiaľ použijete vidlicu s vyšším zdvihom, zmení sa geometria rámu a teda aj posed na bicykli. Pri navýšení zdvihu o 20mm to nebude nejaká zásadná zmena, ale vyššia hodnota je už nezmyselná. Jednoducho sa nedá prerobiť trailový bicykel na zjazdový tým, že vymeníme vidlicu za oveľa väčší zdvih. |
Typ úchytu kotúčovej brzdy: teraz sa používa PS - post mount úchyt, v minulosti aj IS úchyty. Najlepšie je vidieť rozdiel na obrázku.
Offset vidlice: predstavuje odsadenie krku voči nohám vidlice. Má vplyv na výslednú geometriu bicykla. Pôvodne offset rástol s priemerom kolies, teda pri 26" vidliciach zvykol byť okolo 40mm, pri 27,5" okolo 44mm a pri 29" až 51mm. V súčasnosti je táto hodnota dôležitým prvkom geometrie bicykla a výrobcovia často tento údaj uvádzajú v špecifikácii bicykla a pri výmene vidlice odporúčajú offset zachovať. Na obrázku dole vidlice s offsetom zľava 56, 51 a 40mm.
Vyberte si bicykel s kvalitnou vidlicou:
Spôsob pruženia
Podľa média, resp. pružiaceho prvku, rozoznávame:
- pružinové pruženie: vinutá pružina je najstarší spôsob pruženia. Vidlica funguje na princípe stláčania pružiny v jednej, alebo oboch nohách vidlice. Najčastejšie riešenie pri bežných, cenovo dostupnývh vidliciach, ale používa sa dodnes aj na drahých vidliciach kvôli výbornej citlivosti na malé rázy hlavne na enduro a DH bicykloch. Niektorí jazdci nedajú na prejav pružiny dopustiť. Nevýhodou je vyššia hmotnosť.
- vzduchové pruženie: má výhodu v ľahkej nastaviteľnosti, kedy tlakom vzduchu nastavíte jeho tuhosť. Plusom je aj nižšia hmotnosť. Je však konštrukčne náročnejšie, tým pádom drahšie. Je aj menej citlivé na menšie nerovnosti, čo sa dá riešiť buď negatívnou pružinkou, alebo druhou negatívnou vzduchovou komorov nezávislou od hlavnej. Toto riešenie je najčastejšie pri kvalitnejších vidliciach. Na dofúkanie vidlice budete taktiež potrebovať špeciálnu pumpu na vidlicu.
- elastomerové pruženie: používalo sa v minulosti, kedy vidlica pružila pomocou špeciálnych elementov - elastomerov, ktoré pripomínali gumové valčeky s rôznou tvrdosťou.
Pri lacnejších, základných vidliciach ide často o kombináciu pružiny a elastomerového prvku.
Olejové tlmenie a zamykanie pruženia na odpruženej vidlici - Lockout
Každá kvalitnejšia vidlica umožňuje viacero nastavení. Okrem tuhosti pruženia je to nastaviteľný odskok vidlice, teda regulácia návratu vidlice po stlačení do pôvodnej polohy. Tlmenie má za úlohu tlmiť spätný chod vidlice, aby vidlicu ľudovo povedané "nekopala". Reguluje sa to prietokom oleja v olejovej patróne, alebo olejovom kúpeli. Veľké značky vidlíc ako FOX, ROCK SHOX, MANITOU používajú sofistikované spôsoby tlmenia s viacerými možnosťami nastavenia. Dá sa nastaviť samostatne pomalá kompresia - teda charakteristika odpruženia pri nízkych rýchlostiach vidlice (nie rýchlosti bicykla), ktorá ovplyvňuje najmä strednú časť zdvihu odpruženia. Najdrahšie vidlice majú aj nastavenie rýchlej kompresie tlmenia (HSC), ovládanie tlmenia pri stlačení pruženia pri veľkých, rýchlych nárazoch. Tieto firmy používajú rôzne obchodné názvy pre označenie svojich spôsobov tlmenia.
Bežným prvkom vidlíc je uzamykanie pruženia - lock-out, práve zastavením prietoku oleja. Nepohupujúca sa vidlica je výhodná pri jazde po kvalitnom povrchu a jazde do kopca, kedy sa nehýbe a šetrí zopár wattov energie. Uzamykanie je buď na korunke vidlice malou páčkou, alebo je ovládané z riadítok.
Rada na záver
Pokiaľ vlastníte XC bicykel s niektorou z lacných pružinových vidlíc, ako sú Suntour XCT, XCM, XCR alebo RST Gila, Capa prípadne ešte horšími, napr. Zoom, odporúčame porozmýšľať nad vzduchovou vidlicou Suntour Raidon. Vyniká nízkou hmotnosťou vďaka konštrukcii vnútorných nôh z hliníka, nastaviteľným olejovým tlmením a samozrejme vzduchovým pružením. V ponuke je pre 29 a aj 27,5 palcové kolesá. V cene okolo 250€ urobí lepšiu službu ako základné modely od Rock Shox - XC30 Tk, Judy TK, alebo Recon TK.