Motory Bafang M400, M420, M500 - čím sa líšia?
Pridané 11.8.2022 21:00:00 Počet zobrazení 24354
Stredové motory čínskej firmy Bafang sú v súčasnosti najrozšírenejšou značkou pohonov elektro bicyklov. Predstavujú zlatú strednú cestu čo sa týka výkonu, úžitkových vlastností a ceny.
Nie každý záujemca o elektrobicykel však rozoznáva aj jednotlivé modely motorov Bafang, ktoré sa výrazne medzi sebou líšia úžitkovými vlastnosťami, krútiacim momentom a aj hmotnosťou - a teda aj predpokladaným spôsobom používania.
Bafang patrí už viac než 10 rokov medzi najväčších výrobcov komponentov na elektro bicykle. Začínal v roku 2003 výrobou nábojových motorov či už v zadnom alebo prednom kolese, kde sa stal jedničkou na trhu. Od roku 2014 sa zameriava na stredové motory. V tomto roku predstavil motor Max, pre ktorý sa zaužíval názov MaxDrive. Tento pohon sa hneď presadil u výrobcov ebajkov a tak začala "spanilá" jazda Bafangu.
Bafang zamestnáva okolo 1000 zamestnancov po celom svete na ôsmich miestach. Hlavné sídlo, vývojové a výrobné centrum sídli v meste Suzhou neďaleko Šanghaja. Bafang má predajné a servisné centrá v Holandsku, USA, Nemecku, Japonsku a na Taiwane i v Číne. Nedávno otvorený závod v Poľsku sa zameriava na výrobu stredových motorových systémov pre európsky trh. Slúži zároveň ako reklamačné centrum pre strednú Európu.
Motor Bafang M300
Je základným stredovým motorom v ponuke Bafangu. Keďže mu chýba torzný (tlakový) snímač v kľukách, motor dávkuje svoj výkon len podľa zvoleného stupňa asistencie. Tých stupoňov dopomoci býva zvyčajne päť. Čiže čím vyšší je stupeň dopomoci, tým motor vyšší výkon dodá, ale ten výkon je vždy konštantný. Správanie tohoto motora je teda rovnaké, ako by ste jazdili s motorom v zadnom náboji.
Motor je však dosť silný, dáva nominálny výkon štandardných 250W pri pomerne vysokom krútiacom momente až 80Nm. Váži 3,6kg. Je vhodnou voľbou na bežné jazdenie po mestách, cyklocestách a v nenáročnom teréne. Nájde teda svoje miesto na mestských, krosových a trekingových bicykloch.
Výkon | 250W |
Krútiaci moment | 80Nm |
Hmotnosť | 3,6kg |
Torzný snímač | nie |
Typ kľúk | štvorhran |
Hlučnosť | < 55dB |
Vyberte si z našej ponuky elektrobicyklov podľa motora
Motor Bafang M400 MaxDrive
Tento motor je asi najviac používaný z celej škály Bafangu, niekedy je označovaný ako MaxDrive. Je to najlacnejší motor na trhu, ktorý je vybavený torzným snímačom, ktorým disponujú všetky moderné motory zvučných značiek ako Bosch, či Shimano. Ten dávkuje silu podľa tlaku do pedálov, ale maximum je dané zvoleným stupňom dopomoci. Pocit z jazdy je tak prirodzenejší.
Motor je pomerne ťažký, 3,9kg je totiž na bicykli už cítiť. Ostatné parametre sú rovnaké ako pri modely M300. Motor je často využívaný pri najlacnejších horských elektro bicykloch, aj keď jeho ideálne použitie je na cykloturistiku a fitnes jazdenie.
Zámena tohoto motora za vyššie modely ako M420, či M500 nie je možná. Upevňovací systém je totiž iný a tak tieto motory nebudú pasovať na rám s motorom M300.
Výkon | 250W |
Krútiaci moment | 80Nm |
Hmotnosť | 3,9kg |
Torzný snímač |
áno |
Typ kľúk | štvorhran |
Hlučnosť | < 55dB |
Motor Bafang M420
Je vylepšenou, modernizovanou variantou modelu M400. Váhu sa podarilo znížiť na 3,6kg. Ostatné parametre sú zhodné s modelom M400 - teda aj prítomnosť torzného snímača. Rozdiel je ešte v tvare tela motora a spôsobe upnutia do rámu. Kľuky sa upínajú pomocou štandardu ISIS. Ak by ste chceli svoj ebajk s motorom M400 upradovať na model M420, tak to nebude bohužiaľ možné.
Výkon | 250W |
Krútiaci moment | 80Nm |
Hmotnosť | 3,6kg |
Torzný snímač |
áno |
Typ kľúk | ISIS |
Hlučnosť | < 55dB |
Neduhom motorov M400/420 je zvýšená spotreba pri prudkých stúpaniach, kedy jazdec používa najvyšší stupeň dopomoci. Stáva sa pri teplom počasí a ťažkom jazdcovi aj to, že sa tieto motory nadmerne zohrejú a senzor ich kvôli ochrane vypne. Vtedy je potrebné chvíľu počkať, kým sa ochladia. Preto sú na náročnejšie použitie a pri ťažších jazdcoch vhodnejšie motory M500 alebo M510, ktoré týmto neduhom netrpia.
Vyberte si z ponuky našich elektrobicyklov
Motor Bafang M500
Motor Bafang M500 predstavuje výborné riešenie pre pohon horských elektro bicyklov určených na náročnejšie použitie. Mnohé značky vyrábajúce ebajky len s motormi Bafang ho používajú sa svoje najlepšie modely - vlajkové lode. Jeho hlavnou pýchou je navýšený krútiaci moment až na 95Nm. Hmotnosť je tiež nižšia voči modelu M400, síce len o 200 gramov, ale každý gram sa pri nosení ebajku do bytu a pod. počíta.
Výkon | 250W |
Krútiaci moment | 95Nm |
Hmotnosť | 3,4kg |
Torzný snímač |
áno |
Typ kľúk | ISIS |
Hlučnosť | < 55dB |
Motor Bafang M510
Je najnovším prírastkom do rodiny, na trhu sa ebajky vybavené týmto motorom začínajú objavovať v čase napísania tohoto článku, teda leto 2022. Nahrádza model M500. M510 sa snaží konkurovať prémiovým pohonom znížením hmotnosti na necelé 3kg, ku ktorej prispieva prepracovanie bloku motora a hlavne nový použitý materiál - magnéziová zliatina. Krútiaci moment ostáva rovnako ako pri modely M500 na vysokej hodnote 95Nm. Veľkou výhodou tohoto motora je prepracovaný systém spojky v motore, ktorý umožnil zníženie samotného odporu motora pri jazde bez asistencie.
Pri tomto motore Bafang zdôrazňuje aj kadenciu - otáčky kľúk, do akej motor dokáže pomáhať. Udáva hodnotu 120 otáčok za minútu, čo je na úrovni špičkových výrobcov. Pri ostatných motoroch tento údaj Bafang neprezentuje, dá sa teda predpokladať, že bude nižší. Na bežné jazdenie však viac než dostatočný. Bežný cyklisti totiž neprekročia kadenciu 90 otáčok.
Vylepšený bol aj software, ktorý sa stará o plynulejší chod a lepšie kontrolovateľný štart. Spolu s prepracovaným torzným snímačom tak ponúka prirodzenejší nástup sily, akoby motorová asistenciia bola predĺžením jazdcovej sily namiesto prívalu energie ako na motocykli. Zároveň je tento motor pripravený na spojenie s vyvíjanou aplikáciou pre mobily - Bafang APP. V čase písania tohoto textu ešte nebola táto aplikácia k dispozícii. Tento motor sa upína na rám rovnakými montážnymi bodmi ako jeho predchodca M500, takže prípadný upgrade vášho ebajku je možný.
Výkon | 250W |
Krútiaci moment | 95Nm |
Hmotnosť | 2,9kg |
Torzný snímač |
áno |
Typ kľúk | ISIS |
Hlučnosť | < 55dB |
Motor Bafang M410
Spolu s modelom M510 predstavuje nastupujúcu generáciu nových motorov od Bafngu. Nahrádza model M400, od ktorého je ľahší o 500 gramov a aj model M420 - tu je váhová úspora 200 gramov. Jeho hmotnosť je teda 3,3kg. Zachováva si krútiaci moment 80Nm. Jeho hlavnou výhodou je však fakt, že je objemovo výrazne menší, nepôsobí teda až tak ako päsť na oko. Taktiež ho je možné natočiť v smere spodnej rámovej trubky, a tým lepšie skryť v samotnom ráme. Montážne rozhranie je identické ako na modeloch M500/510, takže konštruktérom ebajkov stačí vytvoriť jeden rám použiteľný pre široký rad motorov a teda širokú škálu použitia. Kľuky sa upínajú klasickým štvorhranným systémom.
Zhrnutie
Rozdiely medzi motormi Bafang a prémiovou konkurenciou v podaní nemeckého Boscha a japonského Shimana spočívajú hlavne v užívateľských možnostiach. Obe tieto značky umožňujú napojenie na počítač a pomocou príslušného programu aj diagnostiku chýb systému. Bafang v prípade poruchy vyhodí chybovú hlášku na displeji. Zároveň pomocou aplikácie v teleféne sa okrem iného dajú nastavovať výkonové krivky jednotlivých stupňov dopomoci.
Čo sa týka spoľahlivosti, tu ťahá za horší koniec - neprekvapivo, čínsky Bafang. Naše dlhodobbé skúsenosti hovoria, že najmenej poruchový je Bosch, nasledovaný Shimanom a na konci je Bafang, najviac model M400, kde radi "odchádzajú" riadiace jednotky a torzné snímače. Nie je to priepastný rozdiel voči prémiovej konkurencii, ale rozdiel to je. Výhodou Bafangu zasa na druhej strane je jeho rozšírené používanie a s tým spojená relatívne dobrá dostupnosť náhradných dielov.
Ak nepotrebujete značkové pohony, resp. toľko peňazí za e-bicykel nie ste ochotní dať, aj Bafang vám poskytne dobrú službu. Pre rekreačné jazdenie bude postačovať niektorý z modelov M400/420. Modelu M300 radíme sa radšej vyhnúť. Predsa len absencia torzného snímača uberá z prirodzeného prejavu motora. Pre náročnejšie použitie v teréne budú správnou voľbou motory M500/510, ktoré svojim prejavom presvedčia aj náročnejších cyklistov.
Na záver si pozrite video z výroby Bafangu v Číne.